יום שלישי, 23 במאי 2017

מה זה ממיר קטליטי ומתי נחשוד שצריך להחליף ממיר קטליטי?



למה חשוב לי ממיר קטליטי תקין?
מה זה ממיר קטליטי? ממיר קטליטי הוא תקן היושב באגזוז הרכב אשר נועד לסנן ולהמיר את הגזים הרעילים הנפלטים ממנוע הרכב, ולהפוך אותם לאדי מים או פחמן דו חמצני. מאז תחילת שנות התשעים מדובר ברכיב חובה בכל כלי רכב בישראל. חשוב לודא את התקינות שלו, משום שאפשר לקבל קנס על ממיר שיצא לא תקין בבדיקת משטרה.




סימנים מחשידים
הסימן הראשון שיכול לעורר חשד הוא הבהוב המנורה שבצע כתום, בעלת צורה הדומה לברז. נורה זו מדווחת על תקלה כללית, ומצריכה ביקור במוסך כדי שתיבדק אפשרות לתקלה, גם בממיר הקטליטי. בנוסף, גם רעש יכול להעיד על תקלה בממיר. לעיתים, רעש מתכתי של התפרקות , או של התחככות מתכנות אשר מגיע מכיוון החלק התחתון של הרכב צריך להדליק אצל בעל הרכב נורת אזהרה. סיבה אפשרית לרעש זה היא ממיר קטליטי שבור. הממיר סובל מבליה טבעית, וכן נפגם לעיתים כתוצאה מבעיה במערכת ההזרקה, או כתוצאה ממכה פיזית שקיבל הרכב. בנוסף, אם נוצרת תחושה אצל הנהג של צריכת דלק גבוהה מהרגיל, ייתכן שמדובר בתקלה בממיר. הממיר מתריע לחיישני הרכב שעליהם להדליק את מנורת התקלה, ובכך הרכב משנה את תערובת יחס האוויר מול דלק. בכך נוצרת למעשה עליה תצרוכת הדלק ברכב.

פתרונות אפשריים
במוסכים רבים מציעים לשטוף או לנקות את הממיר הקטליטי. ברוב המקרים אפשרות זו אינה יעילה, מכיוון שהציפוי הפעיל של הממיר הוא זה שנשחק וגורם לחוסר היעילות שלו. כלומר, לא הסתימה של הממיר היא הבעייתית אלא הציפוי השחוק עצמו. ממיר יכול להראות פתוח וחדש אך במידה והציפוי שלו נשחק, נורת האזהרה תישאר דולקת והמנוע לא יעבוד ביעילות מירבית. כלומר ימשיך להתבזבז דלק. קיימת גם האפשרות של תוסף לדלק, אך למעשה זהו פתרון לימים ספורים בלבד. תוסף לדלק מיועד לתחזוקה שוטפת יעילה יותר, המפחיתה את הצטברות הפיח במנוע ובממיר הקטליטי, אך התוסף עצמו אינו פותר בעיות. לכן לרוב הפתרון המומלץ הוא החלפת הממיר, בממיר חדש איכותי ותקין.

2 תגובות:

  1. אגב אצלי נדלקה נורת אזהרה של סימן קריאה בצבע כתום וכן נורה של סימן החלקה והאוטו לא סחב טוב, כמו שאין טורבו, והיה כתוב בלוח שה hil start תקול והמכונאי אמר שזה הממיר ופירק ושלח את 2 הממירים לשיפוץ ואחרי שהרכיב שוב חזרה הבעיה ואז חזרתי ואמר שצריך להחליף חיישנים ואז החליף ושוב חזרה הבעיה כמה דקות לאחר יציאה מהמוסך אבל עברה במהלך היום, מקווה שלא תחזור הבעיה ואני מנסה להבין האם הוא סתם ניסה את מזלו או שזו היתה הבעיה... אשמח לחוות דעת מקצועית

    השבמחק