יום רביעי, 18 במרץ 2015

מחלת מקצוע



זכויות נפגעי מחלת מקצוע

אדם הסובל מפגיעה בעבודה יכול להגיש תביעה מול המוסד לביטוח לאומי. הביטוח הלאומי מזכה בשורה ארוכה של קצבאות והטבות בשל פגיעה בעבודה. הפגיעה היא כל תאונת עבודה או מחלת מקצוע כהגדרתן בחוק הביטוח הלאומי. תאונת עבודה לדוגמא היא תאונה תוך כדי ועקב עבודה, לרבות בדרך אליה וממנה. מנגד, מחלת מקצוע היא מחלה שהמבוטח חלה בה עקב עבודתו. מחלה זו צריכה להופיע ברשימת המחלות של המוסד לביטוח לאומי.

מחלת מקצוע

עובדים שנפגעו במהלך עבודתם זכאים לתשלום דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי. דמי הפגיעה משולמים בעבור ימי ההיעדרות מהעבודה והוצאות הטיפול הרפואי. העובדים יכולים גם לדרוש קצבת נכות, במקרה של נכות כתוצאה מהפגיעה במהלך העבודה. הדבר החשוב הוא לבדוק כיצד מוגדרת מחלת מקצוע ולהוכיח קשר בין המחלה לבין משלח היד והעיסוק. המוסד לביטוח לאומי דורש הוכחה של קשר מן הסוג הזה באמצעות חוות דעת רפואית, הגשת מסמכים ולעיתים גם עמידה מול ועדה רפואית. בניגוד לתאונת עבודה, המחלה מתגבשת אצל העובד לאורך שנים ובגלל תנאי עבודתו. היא אינה פתאומית ולא אירעה במקום מסוים או בזמן ספציפי בלבד.

מהן המחלות הנפוצות להן חשופים עובדים?

עובדים חשופים למגוון רחב של מחלות. רמת החשיפה למחלה מסוימת נקבעת לפי תחום העיסוק ומשלח ידו של המבוטח. מורים לדוגמא יכולים להגיש תביעה בגין אובדן קול או צרידות, בעוד עובדי מפעלים כימיים מגישים תביעות על מחלת מקצוע בשל עבודה בסביבה של קרינה. הרבה פעמים העבודות גורמות לעומס על הגב ולכאבים פיזיים וגם בגינן ניתן להגיש תביעות.

לסיכום, מחלת מקצוע מזכה את מבוטחי המוסד לביטוח לאומי בקצבאות רבות. השאלה היא כיצד מוכיחה את הקשר בין המחלה לבין אופי העבודה.  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה