יום שלישי, 19 באפריל 2016

מיחזור משכנתא - תהליך



שווקי הנדל"ן והמשכנתאות במדינת ישראל נמצאים בעלייה מתמדת של ביקושים מצד אזרחים ישראלים וזרים, זה נובע משתי סיבות עיקריות – ראשית, הריבית במשק שנמצאת במינימום היסטורי של 0.05 אחוז זה גורם לכך שפיקדונות בנקאיים ותכניות חיסכון אינם אטרקטיביים יותר ולכן אנשים מחפשים אפיקים אחרים להשקעה. חלקם יעדיפו השקעות בבורסה אך רבים עדיין מאמינים בהשקעות ריאליות כמו נדל"ן. הריביות על משכנתאות נמצאות גם הן בשפל, ולכן אנו רואים עלייה ברכישות הדירות להשקעה. שנית, ההיצע הנמוך של דירות במדינת ישראל והמספר הקטן של התחלות בנייה מדי שנה בגלל בעיות בירוקרטיות ופנים ארגוניות. פוליטיקאים ופקידים רבים ניסו לשנות את המצב ולהגדיל את ההיצע, אך הדבר עדיין לא עולה בידיהם. כאשר הביקוש גובר על ההיצע, ישנה עלייה במחירים, ובנטילת משכנתאות מן הבנקים. למרות שהמשק הישראלי התמודד יפה עם המשברים הכלכליים בעשרות השנים האחרונות והכלכלה נשארה יציבה למדי, לאורך השנים יכולים לקרות שינויים  אשר ישפיעו על מחירי הנדל"ן, גובה הריבית במשק והמצב הפיננסי הכללי במדינת ישראל.




מה זה למעשה מיחזור משכנתא?
נסביר את המושג מיחזור משכנתא באמצעות דוגמה. נניח שזוג לווים נטל משכנתא בריבית קבועה לפני כעשר שנים, בריבית גבוהה למדי לתקופה של עשרים שנה. אם הזוג עדיין ממשיך להחזיר את המשכנתא גם היום, הוא יראה כמובן שהריבית על המשכנתא נמצאת כיום בשפל וניתן לקבל הלוואה לדיור בעלות זולה הרבה יותר. מן הסתם, האכזבה של לווים מסוג זה תהיה גדולה, אך בו בזמן יש להם הזדמנות לבצע מיחזור משכנתא – לפרוע את מסלול המשכנתא הקודם ולקחת משכנתא לפי תנאים מעודכנים להיום.
כדי להבין מהו מיחזור משכנתא לא חייבים דווקא לשים דגש על הריבית , גם סיטואציות כמו שינויים בסטטוס הפיננסי של הלווים, כמו עלייה בשכר, מעבר למקצוע מכניס יותר, פיטורים מהעבודה, יכולים להביא להחלטה על מיחזור משכנתא.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה