יום חמישי, 31 באוגוסט 2017

איך משפיעה סוגיית ענים בישראל על החברה?



חוזקה של כל חברה נמדדת לפי החוליה החלשה ביותר וכמות האנשים שנמצאים מתחת לקו העוני. למרות שאת קו העוני ניתן לקבוע באופן שרירותי והמציאות היא שאין פרמטרים אחידים שמקובלים על כל הכלכלנים או אנשי המקצוע בעולם, היכרות עם הנתונים על ענים בישראל יכולה בהחלט לסייע למי שרוצה לשפר את איכות החיים של הציבור הרחב. בנוסף, עולה השאלה כיצד משפיעה הסוגיה של ענים בישראל על החברה ומה צפוי לקרות בעתיד.




קודם כל, שיפור בכל תחום מחייב בדיקה לעומק של המצב הקיים. לא חייבים להסכים על שיטה אחת לבדיקת הנתונים אבל צריך לקבוע יעדים ברורים. באמצעות הפער בין הנתונים לבין היעדים ניתן גם לבדוק התקדמות ולבחון את האפקטיביות של מהלכים מסוימים. מהלכים אלו יכולים להיות מיושמים על ידי משרד האוצר, גורמי הרווחה או גופים פרטיים ומטרתם היא תמיד להביא לשינוי ברור.

מניעת עוני כדרך לשפר את החברה
הסוגיה של ענים בישראל משפיעה על תחושת הביטחון של הציבור הרחב. לצד סיבות ברורות כמו ניסיון לפתור את בעיית העוני בשביל לשפר את איכות החיים של אנשים ששייכים לשכבות החלשות, צריך לראות את הנושא גם בפרספקטיבה רחבה יותר. תפיסה כזו מגלה שאחוזים גבוהים של עוני משפיעים על הצמיחה הכלכלית ועל המשק. במילים אחרות, נתוני עוני גבוהים פוגעים בתחושת הביטחון של האזרחים, גורמים להם לוותר על קניות ומביאים להאטה.

בשורה התחתונה, סביר להניח שתמיד יהיו אחוזים מסוימים של ענים בישראל. הדרך היחידה להתמודד עם הבעיה היא להכיר בה ולאחר מכן לקבוע יעדים ברי השגה. כך ניתן לצמצם את מספר האנשים שנמצאים מתחת לקו העוני ולהפוך את העתיד לטוב יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה