יום ראשון, 10 באוקטובר 2010

דם טבורי - הסבר


מהו דם טבורי?

אחד ההליכים הנפוצים כיום בתהליך של לידה הוא איסוף ושימור דם טבורי. מדובר בדם שנמצא בשליה ובחבל הטבור שיוצאים עם הוולד ברגע הלידה. בתוך הדם הטבורי נמצאים תאי הגזע הטהורים ביותר שיש, משום שמדובר בתאי דם שעדיין לא התחלקו לתפקידים השונים.


אלו הם תאי דם ראשוניים מאוד שייחודם הוא שהם נמצאים בשלב שבו ניתן להשתיל אותם בכל מקום בגוף. במקרה של השתלה, הם יחלו לתפקד כמו תאי הדם באיבר המושתל. מדובר ברפואה מצילת חיים, או משמרת חיים ליתר דיוק. אם לפני מספר שנים לא רב נהוג היה לזרוק לפח את השליה וחבל הטבור, כיום משתדלים לאסוף כמה שיותר דם מסוג זה.

היתרון בשימור דם טבורי

ברגע שאנו משמרים דם טבורי, היתרון הגדול ביותר שיש הוא היכולת להציל חיים במקרה הצורך. יכול להגיע שלב בחיים שמחלה כזו או אחרת תפרוץ אצל אדם מסוים, והפיתרון לכך הוא השתלה של תאי גזע.

הבעיה היא שלא כל אחד יכול לתרום תאי גזע לכל מי שצריך, אלא צריכה להיות התאמה מינימאלית בין התורם ובין החולה, ולכן הדם הטבורי הוא יעיל ביותר, במיוחד כאשר מדובר באדם שזהו הדם שלו. אחוז ההתאמה בין הדם הטבורי ובין הבעלים שלו הוא 100%, לצד אחוזי התאמה של 75% לערך כאשר מדברים על בני משפחה מקרבה ראשונה.

שמירת דם טבורי בבנק ממיוחד

הורים שרוצים לשמור את הדם הטבורי של התינוק החדש שלהם מוזמנים לעשות זאת בבנק דם מיוחד ששומר את הדם הטבורי לאורך שנים רבות קדימה. יש שני סוגים של בנק דם טבורי, יש את הבנק הציבורי ואת הבנק הפרטי.

בבנק הפרטי הדם נשמר לצורך של התורם בלבד ואילו בבנק דם ציבורי הדם נשמר לטובת הציבור. כאשר ההורים מתבקשים לבחור בבנק הדם שבו הם ישמרו את הדם הטבורי, הם צריכים לבדוק מהו הבנק הטוב ביותר עבורם, ולשם כך חשוב מאוד להתייעץ עם אנשים מביני עניין, רופאים, על מנת שיוכלו לייעץ לגבי תנאי השימור וייחודיות של כל אחד מן הבנקים.

לדעת שיש לבנק את האחריות על הדם

כאשר מפקידים דם טבורי בבנק הדם המיוחד, צריך לוודא מהו המחיר שאותו גובה הבנק בעבור השירותים שהוא נותן ומה כוללים השירותים הללו בכלל.
סקר שוק מקיף בהחלט יכול לעזור לקבל את המידע הנחוץ על כל בנק, ובסופו של דבר לכל זוג הורים יהיה את הבנק המועדף עליהם לשמירת הדם הטבורי של ילדם, או אפילו של ילדיהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה