יום רביעי, 14 בספטמבר 2016

עניים



מאות אלפים חיים בתנאים קשים
למרבה הצער ישנה אוכלוסייה של מאות אלפי אנשים בישראל אשר נמצאת מתחת לקו העוני. קו העוני מוגדר כשכר שגובהו מחצית מהשכר החציוני או פחות מכך. למרות ההגדרה של קו העוני, חשוב להבין שעוני הוא מושג יחסי שמתייחס בעיקר לרמת החיים ולא בהכרח לשכר, לכן ישם עוד אלפי אנשים עניים שאינם מוגדרים ככאלה מבחינה סטטיסטית. התנאים בהם חיים העניים בישראל הם קשים מאוד. אוכלוסיות עניות סובלות ממחסור באוכל מזין ולעתים ממזון באופן כללי. בנוסף לכך, האוכלוסייה הענייה אינה זוכה לחינוך איכותי כמו זה שממנו נהנית האוכלוסייה האמידה יותר. מבחינת הבריאות יש לעוני גם כן השלכות קשות, הן מבחינת אי היכולת לממן תרופות וטיפולים והן מבחינת הבריאות המניעתית באמצעות אורח חיים בריא שאליו לא זוכות אוכלוסיות מוחלשות.




פערים חברתיים כלכליים בישראל
מרבית עניים בישראל חיים באזורים ספציפיים שהם חלשים יותר. רוב האזורים הללו נמצאים בפריפריה הגיאוגרפית של המדינה ומרוכזים בעיירות פיתוח בצפון המדינה ובדרומה. עם זאת, גם באזור המרכז ישנים אזורים של פריפריה חברתית – כלכלית שיכולה להיות אפילו חלק מערים אמידות יחסית. הפערים בין אזורי העוני לשאר המדינה הם עצומים. האנשים העניים מתחילים את נקודת חייהם במקום נמוך מאוד, בו סיכוייהם לחיות חיים נורמטיביים בהמשך ולצאת ממעגל העוני הם נמוכים למדי. צמצום הפערים הללו יכול לחזק את החברה בישראל ולסייע בפריחת הכלכלה.

הענקת סיוע במגוון תחומים
אוכלוסיות חלשות בישראל זקוקות לסיוע בתחומים רבים על מנת לחיות בכבוד ולצאת ממעגל העוני. הסיוע הבסיסי ניתן על ידי המדינה אך מעבר לה פועלות מאות עמותות שמעניקות את עיקר העזרה. תחומי הסיוע נעים ממתן מזון לנזקקים, דרך מימון תרופות ועד להענקת סיוע כלכלי והעדפה מתקנת בתחומי החינוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה