יום רביעי, 7 באוגוסט 2013

יהדות



יהדות התפוצות
אין כל צל של ספק אותה מהפכה גדולה ומשמעותית כל כך אשר חולל הרצל ביהדות בהכריזו עליה כלאום לפני הכל, והקמת המדינה על ידי דוד בן גוריון כחמישים שנה לאחר מכן בשנת 1948, שינו שני אלה את היהדות ללא הכר מבחינה תפיסתית והגדרתית כאחד. השואה הנוראה אשר התחוללה באירופה בשנות הארבעים של המאה הקודמת גרמה להשמדת שישה מיליון יהודים, וכתוצאה מכך שינתה את היחס הדמוגרפי בין יהודי אשכנז ליהודי ספרד באופן רדיקאלי ביותר. יהדות ארצות הברית היתה הקבוצה הגדולה של יהודים אשר ברובם הם אשכנזים שלא סבלו בתקופת השואה, והם מהווים כיום את קהילת היהודים הגדולה ביותר ברחבי העולם כולו. כאשר מדברים על יהדות התפוצות מדברים כיום בעיקר על יהדות אמריקה, אשר מן הסתם מרגישה ובצדק כגורם משפיע ומוביל ביהדות בכל העולם.

יהדות ארצות הברית
יהדות ארצות הברית מורכבת מזרמים שונים כאלה ואחרים, אשר מאפיינים ומבדילים אותם אלה מאלה. בארצות הברית חיים כיום כשישה מיליון יהודים אשר אבותיהם היגרו ברובם ממזרח אירופה בשנות ההגירה הגדולות לאמריקה בין 1880 ל 1920. במהלך 40 שנה אלה היגרו מאירופה לאמריקה כשני מיליון יהודים אשר ביססו את הקהילה היהודית בארץ זו ואשר לימים נהפכה לקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם. כיום נחשבים יהודי אמריקה כקבוצה האתנית החזקה ביותר, והם משפיעים בכל ענפי המשק והחברה האמריקנית יותר מכל קבוצה אחרת שקיימת בעידן של היום.
זרמים שונים ביהדות אמריקה
יהדות ארצות הברית מורכבת מזרמים שונים שהעיקרי בינהם הוא הזרם הרפורמי, שתחילתו היתה בגרמניה במאה השמונה עשרה. יהדות אמריקה ברובה שייכת לזרם זה, אך גם לזרם האורתודוכסי יש נציגות גדולה עם למעלה ממליון יהודים המגדירים עצמם כך. בנוסף קיימים גם זרמים קונסרבטיביים שונים וזרמים מסורתיים שהגיעו לארה"ב במיוחד עם הגירת ישראלים רבים ממוצע ספרדי למדינה זו בעשורים האחרונים. יהדות אמריקה היא בעלת השפעה גדולה גם בתוך מדינתם ויש להם השפעה גדולה גם על מדינת ישראל וזיקתם ליהדות מוגדרת לא אחת מתוך זיקתם למדינת ישראל ותמיכתם בה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה