יום שבת, 24 באוגוסט 2013

אלימות במשפחה



על האשמה של אלימות במשפחה
לא פעם אתם קוראים בעיתונים על אנשים אשר הכו את נשותיהם, התעללו מינית בילדיהם, או אפילו פגעו בסבים שלהם, חלילה. אנשים אלו נראים לנו פעמים רבות כאנשים שאינם נורמטיביים כלל וכלל - אך לעתים קורה הדבר, ואתם לפתע מוצאים את עצמכם בחזקת חשודים בעבירה של אלימות במשפחה, אף על פי שלא תמיד אתם מבינים על מה ולמה הואשמתם בעבירה מן הסוג הזה. חשוב מאד לדעת כי הדין הישראלי איננו רחמן בלשון המעטה, מול אנשים אשר נאשמים בעבירות של אלימות במשפחה, ועל כן חשוב מאד לדעת מה הן זכויותיכם ומה החוק אומר בתחום הזה במקרים שונים.

האם יש עונשים קשים יותר?
על פי החוק היבש, עבירות של אלימות במשפחה לא גוררות אחריהן בהכרח עונשים כבדים יותר. חוק העונשין לא מבדיל בין קרוב משפחה שהכה קרוב אחר, לבין אדם זר שהכה אדם שאיננו מכיר כלל. אולם בפועל, העונשים על המקרים הללו נוטים להיות כבדים יותר ומקסימליים יותר, מבחינת ההחלטה של בית המשפט, שרואה מעשים אלו בחומרה הרבה יותר גבוהה.

  
אך האם תמיד מקבלים עונש גבוה.
עם זאת, לא תמיד בית המשפט נותן את העונש המקסימלי על עבירות של אלימות במשפחה. הדבר תלוי קודם כל בסוג האלימות. יש הבדל משמעותי מאד בין אלימות שעיקרה מילולית ונפשית - כזו הכוללת כללות וצעקות משפילות, לבין אלימות פיזית או מינית, שנחשבת כבר לחציה של קו אחר לחלוטין, ומדבור על עבירה שונה לגמרי. כמו כן, יש הבדל בין אדם שהיה אלים כלפי משפחתו כל חייו, לבין אדם אשר ביצע מעידה חד פעמית.

אפשרות לפנות למסגרות שיקום
אם עומדת נגדכם האשמה של אלימות במשפחה,  ואתם מכירים במעשה שביצעתם וחשים חרטה עמוקה, יש להציג זאת בפני  גורמי החוק, ולהסביר את מצבכם. לא פעם, יש העדפה לטיפול נפשי וסוציאלי ולא רק למיצוי הדין הפלילי. המרכזים לטיפול של אלימות במשפחה עוזרים לא רק לקורבנות האלימות - אלא גם למי שביצעו אותה, שבעצמם יכולים להיות קורבנות להתנהגותם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה