יום רביעי, 10 באוגוסט 2016

תמ"א 38



מהם המכשולים המרכזיים שעומדים בפני מימוש של פרויקט תמ"א 38? מדובר בעיקר על המכשול של דיירים שהם סרבנים ולא מוכנים לממש את התמ"א. עולה השאלה, מה עושים במקרה כזה. אמנם חוק הגנה נגד הדייר הסרבן קיים - אך זה רק במידה והסיבה שלא נחשבת לא עניינית - למשל נקמנות בבעלי הדירות האחרים. מה עושים אם יש דייר שמסרב לממש תמ"א 38 משום שהוא טוען שחברת הבניה לא אמינה והיא מסכנת? מה בית המשפט יכריע?

פסיקות חד משמעיות בנושא
תתפלאו לגלות, אבל בית המשפט כבר דן בעבר בכמה מקרים כאלו של תמ"א 38 שבהם מיעוט מהדיירים סירב להסכים למימוש הפרויקט, בגלל החשש מהיזם או מחברת הבניה. בית המשפט תמיד הכריע במקרים הללו, שהעבודה על תמ"א 38 צריכה ויכולה להימשך. מדוע זה כך?

בית המשפט בעצם יצא מנקודת ההנחה הנכונה, שאם רוב הדיירים קראו את החוזה וחתמו עליו מרצונם החופשי, קיבלו ייעוץ משפטי ודעתם נוחה - הרי שאין מדובר על סיכון עצום כל כך בעבודה עם חברת הבניה, כמו שהדיירים הסרבנים טוענים. נכון שבכל פרויקט של תמ"א 38 יש סיכון מסוים, אולם ניכר כי הסיכונים במקרים שהיו מול בית המשפט, הם מקרים עם סיכון נמוך יחסית - ולעומתם יש ערבויות וביטחונות גבוהים מאד של חברת הבניה, ולכן אפשר להמשיך בעבודה.

ומה אם תצוץ בעיה?
ומה עם במהלך העבודה על תמ"א 38 אכן חברת הבניה תתגלה כבעייתית? מהסיבה הזו בבתי המשפט קיבל וגם החלטה שבמקרים הללו - מותר יהיה לדיירים הסרבנים לתבוע את חברת הבניה ואולי אף בחלק מהמקרים את הדיירים שהסכימו לממש את הפרויקט. לשמחתנו עד היום - הפרויקטים של תמ"א 38 עלו על כיוון חיובי למדי, ואין איתם בעיות רבות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה