יום ראשון, 30 בנובמבר 2014

אחריות חברתית



תחומי הפעילות של אחריות חברתית
אחריות חברתית מחייבת הגדרה של תחומי עשייה מוחשיים. תחומים אלו עוזרים לארגונים לפעול ברוח האחריות והם מצטרפים לקריטריונים ברורים המאפשרים השוואה ומדידה. תחומי הפעילות של אחריות חברתית מקיפים את מגוון הקשרים של החברה עם מחזיקי העניין. אלו הם כל הגורמים המושפעים ומשפיעים על הארגון, הקשורים בשלטון מקומי או בממשל המרכזי.

כללי אתיקה, הגינות מסחרית ויחס הוגן
מכלול העשייה של אחריות חברתית בא לידי ביטוי בראש ובראשונה בכללי אתיקה. התנהגות נאותה ומניעת שחיתות חיוניים עבור אתיקה בעסקים. לצד האתיקה, מכלול העשייה כולל גם את תחום הפעילות של ממשל תאגידי. כאן הדגשים הם על שקיפות ראויה ודיווח על בסיס מנגנונים ברורים.
הגינות מסחרית מהווה גם היא תחום המבטא את מכלול העשייה של אחריות חברתית. במסגרת הגינות מסחרית, הארגון בוחר כיצד לנהל ולהתנהל בתהליכי פרסום, שיווק וגיוס לקוחות. במקביל נדרש הארגון להקפיד על מתן יחס הוגן לשותפים ולספקים. זהו תחום פעילות המאגד בתוכו את השותפים ואת שרשרת האספקה.

מאפייני התאגיד החברתי
הגינות מסחרית והקפדה על יחס הוגן עולים בקנה אחד עם הנטייה של ארגונים לשמור על זכויות האדם, זכויות האזרח והמחויבות לאיכות הסביבה. אחריות חברתית מחייבת מימוש עקרונות של קיימות והקטנת השפעות סביבתיות שליליות. חברות לא יכולות להקל ראש במחויבות לאיכות הסביבה, בעיקר לאור המודעות הגוברת בקרב הלקוחות.
מתוך תחומי הפעילות ניתן לזהות את מאפייני התאגיד המבקש להיחשב הגון, ראוי וחברתי. יחד עם זאת, יש להביא בחשבון את הקשיים במימוש העקרונות. אחריות תאגידית או חברתית מנוגדת לנטייה הטבעית של ארגונים. כל ארגון רוצה להגשים את מטרותיו על חשבון מטרותיהם של אחרים, בעוד האחריות מחייבת שינוי גישה ואזרחות ראויה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה