יום שישי, 7 באפריל 2017

אי ביטחון תזונתי



תזונה מספקת לגוף- על ביטחון תזונתי ועל המחסור בו
המונח "ביטחון תזונתי" מתאר את הסיטואציה בה לאדם או למשק בית ישנה זמינות יום יומית למזון. היפוכו של המושג- "אי ביטחון תזונתי" מתאר סיטואציה בה אדם או משק בית חסרים את אותה גישה יום יומית למזון. חשוב להבחין בין מצב זה למצב של רעב המוני. רעב המוני הוא ביטוי קיצוני של תת תזונה, בו רועבים המונים למוות בעקבות מלחמה, אסון טבע או עוני חריג. אי ביטחון תזונתי הוא הגדרה רחבה יותר המבטאת מחסור בזמינות מזון ברמות משתנות. לאורך מאה השנים האחרונות השתפר הביטחון התזונתי בעולם, אי הביטחון כמעט נעלם ממדינות המערב והיקפיו מצטמצמים גם במדינות המתפתחות.




גורמים אפשריים למצב
מחקר שנערך על ידי ארגון החקלאות העולמית מצא את ארבעת היסודות עליהם נשען הביטחון התזונתי, אשר בהיעדרם סובלים האנשים מאי ביטחון תזונתי. הגורמים הם: זמינות המזון, אפשרויות הגישה של התושבים למזון, שימוש נכון במזון ויציבות ההיצע שלו. בהינתן ארבעתם באזור מסויים, סביר שתושביו יזיכו לביטחון תזונתי. מנגד, ישנם מהלכים כלכליים בני ימינו המכרסמים בביטחון המזון בעבור רבים. ביניהם ניתן למנות את עליית מחירי הנפט, גידול האוכלוסייה העולמית, אובדן קרקע חקלאי לטובת מגורים ועוד.

סכנות בעת אי ביטחון תזונתי
חשוב להבין כי אי הביטחון מתבטא לא רק בחוסר כמותי במזון, אלא גם במזון שאינו מכיל את החומרים להם זקוק הגוף האנושי בכדי להתקיים. צריכה קלורית יומית אינה הפרמטר היחיד, שכן הגוף נזקק בנוסף לה גם לוויטמינים ומירלים שהוא אינו מסוגל לייצר בעצמו. המחסור בחומרים אלו יכול להתבטא בתופעות גופניות שונות, החל מעייפות, חולשה כללית, וחוסר תיאבון  ועד לקשיי תפקוד חמורים וכשלים במערכות הגוף השונות. משום כך נוכל למגר אי ביטחון תזונתי רק בתזונה מגוונת ועשירה בוויטמינים ומינרלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה