יום שישי, 27 בספטמבר 2013

חנינה



על מה אפשר לבקש חנינה?
לעתים קרובות, כאשר אתם חושבים על חנינה, עולה לכם תמונה בראש של אדם אשר יושב במאסר כבר שנים רבות, וכעת לקראת סוף חייו מבקש לנשום כמה שאיפות של אוויר חופשי לפני שיחלוף מן העולם. התמונה הדרמטית הזו היא דווקא נדירה למדי. רוב האנשים אשר מגישים בקשות חנינה לנשיא המדינה, הם אנשים בעלי רקע הרבה פחות מורכב. מדובר פעמים רבות על אנשים שקיבלו רק קנסות ולא מאסרים, ביטול החלטה של פסילת רישיון נהיגה, קיצור התיישנות על עבירה, וכן - לעתים גם בקשות עבור קיצור מאסר.

איזה תהליך הבקשה עוברת בדרך?
מי שקולטים בקשות חנינה כאלה ואחרות, הם אנשי המחלקה הייעודית לבחינת חנינות במשרד המשפטים. יש מספר נימוקים שונים לצורך שליחת בקשות חנינה שונות - כולל נימוקים סוציאליים ונימוקים כלכליים, בהתאם לסוג העבירה. מה שחשוב מאד להדגיש תמיד בבקשת החנינה שלכם, הוא את החרטה העמוקה אשר אתם מביעים.



קודם כל - אי אפשר להגיש בכל לבקשות לחנינה, אם אינכם מודים באשמה. כלומר - אם בית המשפט טען כי אתם אשמים ואתם ממשיכים לכפור באשמתכם, בקשת החנינה שלכם לא תתקבל בוודאות מוחלטת (על כן נשיא המדינה הנוכחי לא יכול למשל לחון את הנשיא לשעבר משה קצב, למרות העובדה כי יש קולות מן המערכת הפוליטית אשר קוראים לו לעשות כן - שכן קצב עדיין מסרב להודות באשמה עד רגע זה). רק אם אתם מודים באשמה ומביעים חרטה כנה - אז יש קודם כל סיכוי כי הבקשה תיקלט ולא תיפסל על הסף.

למי נוטים לאשר את הבקשה הזו?
על פי רוב, הנטייה היא לאשר בקשות חנינה קודם כל לאנשים אשר מן הסתם יש להם גיליון פלילי ריק באופן יחסי. אם יש נגדכם רק האשמה אחת, ולאחר זמן מה הצלחתם להוכיח כי אתם חוזרים למסלול חיים נורמטיבי, נושאים בעונש, ולא מחפשים להתחמק מאחריות - ככל שתצליחו להציג תמונה זו יותר טוב, כך יגבר הסיכוי לכך כי בקשת החנינה שלכם תתקבל בחיוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה