יום שבת, 2 ביוני 2012

אבחון קריאה


איך מבצעים אבחון קריאה?

בתור הורים, שמתם לב לאחרונה כי הילד שלכם מתקשה מאד בתהליכי הקריאה. אתם מגלים כי לעתים קרובות הוא משמיט מילים או מוסיף צלילים שלא לצורך. יתרה מכך, אתם מגלים כי הילד שלם מתחמק ממטלות שונות הקשורות בקריאה עקב תירוצים שונים. ברור לכם שיש כאן עניין הדורש טיפול ויפה שעה אחת קודם, ולכן מומלץ בחום לקחת את הילד שלכם לעבור אבחון קריאה, שם תוכלו אכן לראות האם קיים ליקוי כזה או אחר הדורש טיפול מקצועי. אבל איך בכלל מקיימים את האבחון ומה הוא נועד לגלות?

אבחון בתנאים נוחים

אבחון קריאה הוא בעקרון חלק אחד מתוך אבחון דידקטי מקיף, אם כי לא חייבים לעבור את האבחון כולו, ואפשר לעבור גם אבחון קריאה באופן פרטני בלבד. האבחון עצמו כולל שלבים שונים שבאים לזהות האם רמת הקריאה של הילד היא נורמלית ביחס לגילו, והאם קיים פער, ואם כן באיזו מידה. באבחון בודקים את שטף הקריאה של הילד, בודקים את היכולת שלו להבדיל בין אותיות וצלילים שונים. בודקים האם הוא נוהג לחזור על מילים, או דווקא להשמיט מילים. כמו כן, בודקים האם הילד מבין את הטקסט שאותו הוא קורא.



ומה האבחון יכול לחשוף?

באופן עקרוני, אבחון קריאה יכול לחשוף ליקויי למידה שונים אשר יתכן והילד שלכם לוקה בהם. כמובן שהליקוי המרכזי ביותר בתחום זה הוא הדיסלקציה. חשוב מאד לדעת כי אבחון קריאה גם יכול להסביר לכם איזו דיסלקציה במדויק יש לילד שלכם - האם לדוגמה מדובר בדיסלקציה וויזואלית המקשה מאד בעיקר על קריאה וסריקת טקסט, או שמדובר דווקא על דיסלקציה לקסיקלית, אשר מקשה על סיווג המילים לפי המשמעות שלהן.

כדאי ללכת כבר עכשיו

באופן עקרוני, לא חייבים לחכות למועד מיוחד בשביל לקבוע אבחון קריאה לילד שלכם. מומלץ לרוב לחכות עד לגילאי היסודי הקצת יותר מתקדמים (כיתה ד'-ה'), על מנת לבדוק שאכן מיומנויות הקריאה של הילד שלכם הגיעו לשיאן, ורק אז אפשר לאמוד בצורה טובה את רמת הקריאה שלו ביחס לבני גילו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה