יום שישי, 11 במאי 2012

אבחון ליקויי למידה


אבחון ליקויי למידה והדרכים לטיפול

אבחון לקויי למידה  מתבצע בכל גיל ובכל מצב בו יש חשד ללקויות למידה אצל הילד, הנער או הבוגר. פעמים רבות מערכת החינוך עצמה מתריעה על חשד ללקויות למידה אצל תלמיד ומבקשת להפנות לאבחון זה. תלמידים המבקשים הקלות בבחינות הבגרות, יכולים לקבל אותן, בתנאי שיעברו אבחון לקויי למידה, והאבחון יאשר כי אכן יש להם לקויות למידה. כך או אחרת, מומלץ לבצע אבחון לקויי למידה, להסיר ספק בדבר הבעיה, וללמוד להתמודד עימה.

דפוסי התנהגות
לקויי למידה הם צעירים או מבוגרים שלהם בעיה נוירולוגית מולדת, שעד היום לא ניתן לאבחן את הסיבות לה, למרות שכיום הסברה הרווחת היא כי מדובר בתופעה תורשתית. לקות למידה היא קשיים בלמידה בסיסית, שבשלבים מתקדמים יותר בלימוד, ישפיעו על התלמיד בצורה כזו שייתכן ויסרב להתמיד בלימודים, ייסגר מבחינה חברתית ונפשית, ויחוש נבדל ומנוכר, ובעיקר מתוסכל מאד. לכן אבחון לקויי למידה, מומלץ לבצע בשלב כמה שיותר מוקדם בחייו של הנבדק.

לקויות למידה מתאפיינות בדפוסי התנהגות שונים, הנובעים מקשיים מוטוריים, חזותיים, הבנת הנקרא, קושי ניכר בפירוש אותיות ומספרים כסמל ולא כתמונה וכנגזרת מכך קושי בולט בקריאה, הנקרא דיסלקציה, קושי באחיזת עט או עפרון וכנגזרת מכך כתיבה לא ברורה ומשופעת שגיאות כתיב, הנקראת דיסגרפיה, קושי בתרגילים מתמטיים, מאותה הסיבה של היכול לקרוא מספר כאינדיבידואל, קשיי הגייה והתבטאות, קשיי שמיעה של רצף משפטים ועיבודם לכלל שיחה ועוד.



מאבחנים ומקבלים כלים להתמודדות

אבחון ליקויי מידה מתבצע כל דרך האלימינציה. כלומר, האבחון שולל אפשרויות אחרות המשפיעות על קשיי הלמידה, ובמהלך האבחון נבדקים אפילו הראייה והשמיעה, וכן בבדיקה רגשית נפשית על ידי פסיכולוג, או פסיכיאטר, במקרים של חשד להפרעת קשב וריכוז. האבחון כולל סדרת מבחנים הכוללים בדיקת יכולת מוטורית, חושית, ויזואלית, הבנת הנקרא ועוד.

תובנות ומסקנות

לאחר שבוצע אבחון לקויי למידה, ונמצא כי אכן מדובר בלקויות למידה, מעלים המאבחנים הדידקטיים על הכתב את התוצאות ואת דרגת החומרה של לקויי הלמידה. בהתאם לדרגת הקושי ולגבי הנבדק, מותאמת תוכנית שתסייע לו בהמשך דרכו, וגם מהאספקט הרגשי, ישנן סדנאות ותרפיות, המסייעות לנבדק להבין כי אינו שונה או נבדל, או "לוזר", כפי ששמע פעמים רבות מחבריו לכתה, אלא בעל לקויות למידה, שניתן לרכוש כלים ולשפר את הקושי בלמידה.

נתון מעניין לסיום: ארבעים אחוזים מלקויי הלמידה הם מחוננים, בוגרי אקדמיות ואוניברסיטאות, ואין כל קשר בין בהקשיים בלמידה, לבין רמת האינטליגנציה ומנת המשכל שלהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה