יום ראשון, 29 במאי 2011

פסיכולוגית קלינית


פסיכולוגית  קלינית  מתמצאת בניתוח והבנה של תהליכים נפשיים שונים. טיפול פסיכולוגי הוא טיפול בהפרעות, מצוקות ומשברים נפשיים באמצעים פסיכולוגים. פסיכותרפיה היא מונח לטיפול פסיכולוגי שמתבצע בעיקר על ידי פסיכולוגית קלינית.

הפסיכולוגיה הקלינית הינה ענף בתחום הפסיכולוגיה שעוסק באבחון וטיפול בעיות נפשיות שונות. כאשר אדם חש שאיכות חייו נפגמת בצורה משמעותית כתוצאה ממצוקות נפשיות שונות או כאשר הוא חש שאינו שבע רצון מהישגיו ותפקודו היומי כושל מומלץ שיפנה לפסיכולוגית קלינית. מרבית הפסיכולוגים הקליניים בישראל רכשו השכלה פסיכולוגית הכוללת הכשרה מקיפה בטיפול דינמי ארוך טווח. פסיכותרפיה היא מונח מקצועי לטיפול פסיכולוגי שמתבצע בדרך כלל על ידי פסיכולוג קליני.  

תחומי טיפול

פסיכולוגית קלינית מטפלת בתחומים כגון: במצב של חרדות – תחושות פחד חרדה, עם תסמינים גופנים (במקרים בהן החרדות משתלטות על האדם) ואז כאשר אלו  מגבילות ומוגזמות הן הופכות לבעיה שמחייבת טיפול. במצב דיכאון – מצב רוח ירוד, אכזבה תמידית, חוסר מוטיבציה,  חוסר אנרגיה, איבוד עניין בנעשה מסביב, חוסר חשק, אדישות, תחושת ריקנות, פסיכולוגית קלינית תחליט במקרה הזה אם לשלב טיפול תרופתי בנוסף לטיפול הפסיכולוגי. 

במצב של טראומה -  התמודדות עם טראומה בעקבות חוויה טראומתית, התמודדות לא פשוטה שנאלץ אדם לעבור, ולרוב פתאומית , טיפול מוקדם באמצעות פסיכולוגית קלינית עשוי למנוע בעיות בהמשך. 

שיטות עבודה 

הפסיכולוגית הקלינית מתרכזת במתן הערכות פסיכולוגיות וטיפולים פסיכולוגים.  פסיכולוגית קלינית מתמחה בפסיכותרפיה ובדרך כלל בלפחות אחד מ - 4 תחומים עיקריים – טיפול התנהגותי-הכרתי טיפול פסיכו דינמי, טיפול הומניסטי,  וטיפול משפחתי .  

שיטת הטיפול מתייחסת לשורשים הרגשיים שאינם במודע והם אלה שמביאים אדם לאותו המצב וגם לדפוסי התנהגות של האדם, בהנחה כי הבנת השורשים הרגשיים, וחוויות מהעבר,  עוזרת לאדם  להיפטר מהתנהלות הגורמת לו לתקיעות בחיים וחוסר אנרגיה שאינו חולף. פסיכולוג אינו מורשה לרשום תרופות אך עליו לאבחן מתי נדרש טיפול תרופתי ולהפנות לפסיכיאטר להמלצה על טיפול מתאים ואז עם ההמלצה יתרחש טיפול תרופתי במקביל.

 פסיכולוגיה קלינית בישראל

פסיכולוגית  קלינית תעבור חלק מן ההתמחות בבית חולים וחלק במרפאה לבריאות הנפש. בתום ההתמחות  תידרש לעבור בחינת מומחיות מטעם מדינה שתקבע אם יינתן לה רישיון לעסוק בתחום. פסיכולוגית קלינית היא מי שהוסמכה לעסוק בטיפול פסיכולוגי. 

בישראל  פסיכולוג הינו  רק מי שבעל תואר שני ומעלה בפסיכולוגיה  בתנאי שנרכש ממוסד מוכר על ידי משרד החינוך משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה. כמו כן עליו להיות  רשום בפנקס הפסיכולוגים שמנהל משרד הבריאות. חשוב לוודא את העניין באם הפסיכולוג אינו מוכר.  אמון במטפל הינו בסיס איתן ותנאי להצלחת הטיפול.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה