יום שבת, 27 בנובמבר 2010

פסיכולוגיה קלינית


מהי פסיכולוגיה קלינית ובמה היא עוסקת ?

פסיכולוגיה קלינית היא ענף בפסיכולוגיה העוסק במחקר ויישום של פסיכולוגיה להבנה מניעה וסיוע במצוקות או בחוסר תפקוד פסיכולוגי. הפסיכולוג הקליני עוסק בעיקר בטיפול פסיכולוגי ובהערכה פסיכולוגית אך הוא עוסק גם במחקר, ייעוץ, הוראה, פיתוח פרויקטים ועדות משפטית. 

פסיכולוגיה קלינית נחשבת לתחום התמחות בפסיכותרפיה ובמרבית במקרים פסיכולוגיים קליניים יהיו מומחים או מוכשרים באחד מן התחומים הבאים : טיפול משפחתי או מערכתי, טיפול הומניסטי, טיפול התנהגותי וקוגניטיבי או טיפול פסיכודינמי. 
פסיכולוגיה קלינית


פסיכולוגיה קלינית – איזה שירותים היא מציעה ומה ההבדל בינה ובין הפסיכיאטריה ?

פסיכולוגיה קלינית עוסקת בשירותים שונים כגון טיפול פסיכולוגי (פסיכותרפיה), עריכת מחקרים פסיכולוגיים, ניהול ופירוש של אבחון והערכה פסיכולוגית, ניהול תוכניות, פיתוח תוכניות מניעה וטיפול, הוראה, ייעוץ לעסקים ובתי ספר ומתן עדות מומחה בתחום הפסיכולוגיה המשפטית.

פסיכולוגים קליניים עובדים עם קבוצות, יחידים, בתי ספר, ארגונים לנפגעי נפש, מרפאות פרטיות, משפחות, זוגות, בתי חולים ועוד.

יש הבדל גדול בין פסיכולוגיה קלינית לפסיכיאטריה. הפסיכיאטר הוא למעשה רופא מוסמך והוא יכול לרשום מרשם לתרופות פסיכיאטריות והפסיכולוג הקליני לא. עם זאת, יש לציין כי הם עובדים בשיתוף פעולה וכך אם יתגלה במהלך טיפול פסיכולוגי כי יש צורך בסיוע של תרופות אזי הפסיכולוג הקליני ישתף פעולה עם פסיכיאטר לשם כך.

כיצד יש לבחור פסיכולוג קליני ?

ההתמחויות הרבות בתחום פסיכולוגיה קלינית לא משאירים מקום לספק : כל אחד יכול למצוא לו את תחום ההתמחות לו הוא זקוק. אם למשל אתם מעוניינים בטיפול פסיכולוגי במשפחה עליכם לשכור את שירותי של פסיכולוג קליני המתמחה בייעוץ זוגי ומשפחתי, אם מדובר על הפרעות שונות כגון הפרעות אכילה, טראומה, התמכרויות או דיכאון יש לפנות אל פסיכולוג קליני המתמחה בהפרעות נפשיות ספציפיות וכן הלאה.

פסיכולוגיה קלינית היא תחום לא צפוי, לא ניתן לדעת ממש בהתחלה מי יזדקק לטיפול ארוך ומי לקצר, לכן, חשוב לשים לב למרחק הפסיכולוג הקליני מביתכם ולשאול את עצמכם האם לטווח הקצר אך גם הארוך זה אפשרי מבחינתם לנסוע עד אליו. 
פסיכולוגיה קלינית - שחרור מתחים וחרדות

חשוב לדעת – פסיכולוג קליני הוא מי שלמד את התואר בפסיכולוגיה ועבר התמחות של שנתיים עד ארבע שנים במסגרת רפואית תחת פיקוח משרד הבריאות. כמו כן, עליו לעבור את בחינות ההתמחות בסופן. 

ואחרון חביב – בדקו האם הפסיכולוג הקליני אותו בחרתם זמין אליכם במידת הסביר, האם המשרד שלו מזמין ונוח והאם המוניטין שלו בתחום הוא מוניטין טוב ויציב לאורך שנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה