יום רביעי, 27 באוגוסט 2014

פשפש המיטה



פשפש המיטה הינו חרק זעיר וגודלו מגיע לעיתים עד סנטימטר כשהוא מלא בדם. מחקרים מראים שתפוצתו בארץ הלכה וגדלה בעשור האחרון. פשפש המיטה הינו טפיל אשר ניזון מדם חם, לרוב הפונדקאים שלו יהיו חיות משק כגון: תרנגולות, עכברים, חולדות, עטלפים ובני האדם. הוא לרוב יסתתר בבקרים וייצא לאכול רק בלילה. הם מסתתרים במרבצים משותפים ומתרבים במהירות. 

 
פשפש המיטה
מחזור חיים
מחזור החיים של פשפש המיטה הוא בעל שלושה שלבים: ביצה, נימפה שזהו פשפש צעיר ובוגר. תחילת מחזור החיים של פשפש המיטה הינה מייד עם התנשלות הנימפה לבוגר, בימים אלו הזכר מזדווג עם הנקבה ותוך שלושה ימים מרגע ההזדווגות מטילה הנקבה מעל 300 ביצים. הביצים בוקעות לאחר שישה ימים מרגע הטלתן אלו הן הנימפות שעדיין צעירות אך לאחר שבוע ימים הן הופכות לבוגרות. מחזור החיים של פשפש המיטה הוא ארבע חודשים סך הכול.

פגיעה באדם
כיום ללא טיפול נכון אפשר למצוא את פשפש המיטה כמעט בכל מקום, בבית, בבתי מלון, בבסיסים צבאיים, בבתי כלא, מוסדות חינוך, מפעלים תעשייתיים והרשימה עוד ארוכה. פשפש המיטה מנקב את עור האדם למטרת יניקת הדם ולאחר שהוא עוזב נוצרת אדמומיות על מקום העקיצה מלווה בגרד לא נעים. מעבר לכך, פשפש המיטה מותיר אחריו כתמים של דם וצואה על המצעים.

שיטות הדברה
פשפש המיטה אינו יודע לנייד את עצמו ממקום למקום אנו בני האדם עושים את העבודה עבורו בעת העברת חפצים ורהוט ממקום למקום. על מנת לחסל את קיומו ישנן כיום שיטות רבות להדברת פשפש המיטה ולהלן חלק מהן: הדברה באמצעות שואב אבק, הדברה בעזרת קיטור, הדברה בעזרת אויר חם ויבש, ריסוס בכימיקלים תוך שימת לב והגנה נכונה על הסביבה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה