יום שבת, 10 במרץ 2012

קבלה


הקבלה נמצאת במרכזה של המסורת המיסטית ההודית במשך אלפי שנים ומשמשת לדרך של התפתחות אישית והגשמה עצמית. שורשיה נמצאים אי שם בפרובאנס, דרך צרפת ובצפון ספרד בשלהי המאה ה- 12 לספירה.

לקבלה הייתה השפעה עצומה על המסורת היהודית ועליה התבססו תנועות רוחניות רבות, ביניהן השבתאיות והחסידות. המחשבה הקבלית מתמקדת בשאיפתו של המקובל כמיסטיקן להתאחד איחוד רוחני ותודעתי עם האלוהות, תוך צמצום פערים בינו לבין העולם הגשמי בו הוא חי. עם זאת, חשוב לזכור כי קבלה ומיסטיקה יהודית נחלקת לשני זרמים: הראשון הוא זרם תאוסופי-תאורגי העוסק בעיקר בלימוד המהות האלוהית ועשר הספירות באמצעות ספר הזוהר והשני הוא זרם של קבלה אקסטטי העוסק בהיבט החווייתי של הקבלה ובשימוש בטכניקות מעשיות (כישופים מעשיים).

קבלה – קצת היסטוריה

משמעות המילה קבלה היא "גילוי" של מהותו הפנימית של האדם. בבסיסה ניצבת מפת עץ החיים, שהינה דיאגרמה העוסקת בתודעת האדם. הקבלה משמשת השראה מתמדת למחפשי האמת, מבטאת את הקשר שבן חיינו הגשמיים לחיינו הרוחניים והיא גם מציעה תשובות הגיוניות על כל השאלות הנצחיות: כיצד נוצר העולם, מה מקומינו בו, מטרותינו ואפילו – מה היינו בגלגולים הקודמים. במשך שנים רבות מעמדה לא היה ברור כ"כ והעיסוק עצמו בקבלה נחשב למסוכן ומיועד אך ורק לרבנים וצדיקים גדולים. אומנם היום המצב שונה והקבלה פתחה את שעריה בפני כל המבקשים לדעת את האמת ולהתקרב לבורא עולם. 



קבלה ומיסטיקה – המצב כיום

כחלק מהגלובליזציה העולמית והדתית בפרט, והמודעות הגוברת לקיומו של הצד האחר של החיים, זוכה הקבלה היהודית לעדנה מחודשת. וזוהי לא סתם עדנה אלא הכרה עולמית חסרת גבולות שבאה לידי ביטוי בהמוני מאמינים מכל קצבות תבל, לא רק יהודים, ובאינספור כוכבי תעשיית הבידור העולמית כמו מדונה, דמי מור, אשטון קוצ'ר, גאי ריצ'י, דונה קארן ואחרים המגלים עניין רב בלימוד קבלה ומיסטיקה יהודית. לאור המצב נפתחו ברחבי העולם סניפים של מרכז הקבלה הישראלי, בהם ניתן ללמוד אודות נסתרי הבריאה, לפי נקודת ראיה יהודית.

קבלה ומיסטיקה – הלימודים

כשהרב קוק, הרב הראשון של ישראל, נשאל מי יכול ללמוד קבלה הוא השיב ללא היסוס: "כל מי שרוצה!". והכוונה היא לכל אחד ואחת שרוצה לגלות לשם מה הוא חיי, ללא קשר לרמת הדתיות ואפילו ללא קשר לדת עצמה. זוהי למעשה הבדיקה העצמית היחידה שיש לערוך בטרם מתחילים להתעניין בלימודי קבלה – האם יש באדם את הרצון לגלות את תכלית החיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה