יום שלישי, 4 במרץ 2014

פירוק חברה מרצון



סוגי פירוק חברה מרצון
הליך פירוק מאפשר לחברה לסיים את חייה על דרך של חלוקת נכסים לזכאים. ההליך מסתיים בחיסול החברה כאישיות משפטית נפרדת, כמו גם לפירוק הקשר בין החברה לבין חבריה ובינם לבין עצמם. המטרה של הליך הפירוק היא לנצל את הנכסים והמשאבים הכלכליים אשר עדיין נמצאים ברשות החברה לשם כיסוי החלק המרבי מחובותיה. 

כל חברה בישראל רשאית לגשת אל הליך פירוק מרצון. במקרה שהחברה היא בעלת כושר פרעון, הבא לידי ביטוי ביכולתה לשלם את כל חובותיה תוך שנה מתחילת הפירוק, הדין מכיר בזכותם של בעלי החברה ליזום את הפירוק ולנהלו. ברוב המקרים הסיבה להליך פירוק חברה מרצון היא רצונם של בעלי המניות להוציא את הונם העצמי, להשקיעם בדרכים אחרות או לפרק את השותפות הקיימת. עם זאת, על מנת להתחיל בהליכי פירוק חברה מרצון נדרשת החלטה של האסיפה הכללית כפי שמוגדרת בתקנון החברה.



כיצד מתפרקת חברה חדלת כושר פרעון?
המעורבות של בתי משפט בתהליך פירוק חברה מרצון מצומצמת יחסית. בתהליך פירוק חברה מרצון ממנים בעלי המניות את המפרק ויכולים לפטרו. המפרק הוא שלוח של החברה ואינו נתון לפיקוחו או מרותו של בית המשפט. התנהלות זו מהווה יתרון עבור החברה הנמצאת בהליכי פירוק, היות והיא מקצרת את התקופה שבין הגשת הבקשה לפירוק בפועל. 

במידה והחברה אינה בעלת כושר פרעון, הדין נוטה להעביר את הליך ניהול הפירוק לידי הנושים. גם כאן מדובר על פירוק חברה מרצון, אולם הפעם אסיפת הנושים היא האחראית על מינוי המפרק, מינוי ועדת הביקורת והחלפתם. במילים אחרות, פירוק מרצון ללא הצהרת כושר פרעון דומה מבחינת מטרותיו וזהות הזכאים לנכסי החברה לפירוק בידי בית המשפט מחמת חדלות פרעון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה