יום ראשון, 26 בספטמבר 2010

תאי גזע


תאי גזע לבריאות מתמשכת

לפני מעט יותר משני עשורים חלה תפנית דרמטית מאוד בעולם הרפואה המודרנית, כאשר גילו הרופאים את היכולת המופלאה של תאי גזע. עד לפני התקופה ההיא, כאשר היה מגיע תינוק לעולם, הוא היה יוצא מרחם אימו ביחד עם השליה וחבל הטבור, שאותם היו זורקים לפח.

בשלב מסוים גילוה הרופאים כי יש לשליה ולחבל הטבור תכונות בריאותיות מדהימות, משום שהאיברים הללו מכילים תאי גזע, שהם בעצם תאים טהורים שעדיין לא התחלקו לייעודים השונים בגוף, וניתן להשתמש בהם לריפוי מחלות הדורשות השתלות של תאי הגזע הללו.



אם עד לאותה תקופה, לא הכירו את הנתונים הללו, החל מרגע הגילוי מנסים רופאים מומחים רבים לנסות ולפענח את הסוד, על מנת שניתן ליצור זאת בצורה מלאכותית.

חשוב לדעת כיצד דוגמים את תאי הגזע

מצד אחד, מדובר בהתפתחות רפואית ממדרגה ראשונה, שכן זוהי תפנית חדה מאוד ודרמטית במיוחד בתחום שנקרא רפואה משמרת, ומצד שני, המחקרים עדיין בראשיתם לגבי היכולות של הרפואה המודרנית להפיק עוד מאותם תאי גזע.

כאשר שואבים את תאי הגזע מחבל הטבור ומן השליה, הכמות הנשאבת היא קטנה יחסית, ואם צריך מספר מסוים של תאי גזע על כל קילוגרם ממשקל המטופל, זה מעיד על היכולת לטפל כמעט ואך ורק בילדים, משום שמבוגרים שוקלים יותר, וההשתלות לא יכולות להיות אפקטיביות, אך תמיד יש סיכוי להחלמה.

המשמעות של השתלות תאי הגזע

את תאי הגזע אנו צריכים כאשר אנו חולים במחלה שדורשת השתלה של התאים הללו. במידה ואנו חולים חס וחלילה, במחלות סופניות שבהן תאי בגוף נהרסים , או שהמערכת החיסונית נפגעת ואין לנו איך להתמודד עם המחלות שלנו, חשוב מאוד להשתיל כמה שיותר מהר את תאי הגזע, אך לא תמיד ניתן למצוא את התורם המתאים.



היום כבר ניתן לשמור תאי גזע של העובר. תאי גזע הם בעצם תאים טהורים שעדיין לא התחלקו, ולכן במידה ומשתילים אותם בגוף חולה, הם יכולים להחליף את התאים החולים והלא מתפקדים ולהחזיר לגוף את החיוניות שלו.

להכיר את האפשרות לשמר דם טבורי

תאי גזע אנו יכלים למצוא בתוך דם טבורי, והחשיבות של השימור שלו היא בהחלט גבוהה. כמובן שקשה לחשוב על השימור, משום שזה מכניס לקונטקסט של מחלות ומוות, אך תמיד חשוב לדעת שיש את האפשרות הקלושה ביותר לחלות, ולכן מודעות היא נכס יקר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה