יום שבת, 2 בנובמבר 2013

ניהול אירועי חירום



אירועי חירום במדינת ישראל יכולים מן הסתם לקרות בכל רגע, ומטבעם הם על פי רוב יקרו ללא כל התרעה מוקדמת כל שהיא. אין זה סוד כי בעקבות גל הפיגועים אשר תקף את ישראל בין השנים 2001-2002 פיתח אגף הרווחה מודל ניהול אירועי חירום אשר פועל ב- 24 השעות הראשונות מרגע הפיגוע ונותן מענה מקצועי בכל התחום של ניהול אירועי חירום בצורה הטובה ביותר, תוך מזעור של הנזקים שעלולים לקרות במצבים שונים מטבע הדברים.

טיפול מקצועי בעת ניהול אירועי חירום
אנשי המקצוע המטפלים מהרגע הראשון של הפיגוע ובמשך 24 השעות הראשונות הם מערך חירום של מחלקת הרווחה הכולל: עובדים סוציאליים ושירות פסיכולוגי. ניהול אירועי חירום של מחלקת הרווחה עוסק אם כן בגיוס עובדים סוציאליים, איסוף המידע לגבי הנפגעים והנעדרים והוצאת צוותי שטח לפתרונות מיידים במצבים אנושיים הדורשים התייחסות מקצועית. יכולת האבחון והערכה של העובדים הסוציאליים בעת אירוע מאוד קריטית בשעות הראשונות מרגע האירוע, ולכן בעת המוכנות לאירועי חירום הם מקבלים הכשרה לכך. לכן, תמיכתם הרגשית והקוגניטיבית חשובה לתקינות ניהול אירועי חירום בזמן פיגוע.

תפקידיהם המרכזיים של מחלקות הרווחה בעת ניהול אירועי חירום
ב- 24 השעות הראשונות הסמוכות מרגע האירוע מחייב מערך ניהול אירועי חירום באגף הרווחה לאתר, לזהות ולטפל בקהילה הנפגעת תוך חיזוק על ידי הרגעה, אבחון צרכים, סיפוק מידע ועוד. זאת בטרם ידוע על אישיותם של הנפגעים והשונות ביניהם. חשוב להבין כי ניהול אירועי חירום במשרד הרווחה הוא ראשוני וחייב לתת מענה והתייחסות לאוכלוסייה הנפגעת מכיוון שבשעות הראשונות המצב מגיע לידי היסטריה ומחייב הרגעה וטיפול מיידי. בעת ניהול אירועי חירום מערך העובדים לוקח בחשבון את ההיסטריה והבלבול בו נמצאת האוכלוסייה הנפגעת ובעצם גם הם חווים את אותן תחושות.

הזדהות של מערך ניהול אירועי חירום ברווחה
לפיכך, כאשר עובדים סוציאליים מגיעים לזירת הפיגוע מייד בהתרחשו הם חווים חוויה דומה לנפגעים. מראה הזוועות, חוסר הוודאות, רגשות קשים ועוד מצריכים יכולת התמודדות גבוהה והתנתקות מרגשותיהם תוך התייחסות מעשית למצוקת הנפגעים.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה